W handlu internetowym panuje duża konkurencja. Na rynku działa wiele sklepów, często oferujących bardzo zbliżony asortyment. Walka z konkurentami może okazać się dużym wyzwaniem dla nowej firmy.
Na szczęście istnieją sposoby na dotarcie do klienta, które nie wymagają ciągłego zmagania się z innymi sklepami internetowymi. Jednym z ciekawych rozwiązań jest znalezienie niszy rynkowej, czyli dosyć słabo zagospodarowanego segmentu rynku, opartego na oferowaniu produktów dla stosunkowo wąskiego grona odbiorców.
Jak szukać niszy?
Poszukiwania niszy rynkowej warto oprzeć na własnych zainteresowaniach, pasjach lub po prostu na dziedzinie, na której się znamy. Taka wiedza jest bezcenna w czasie prowadzenia sklepu internetowego, ponieważ pozwala na wybór odpowiedniego asortymentu, a także ułatwia komunikacje z klientami i zrozumienie ich potrzeb. Jeśli masz znajomych, którzy podzielają Twoje zainteresowania, poproś o radę opartą na ich doświadczeniach i obserwacjach danej branży. Być może mają gotowy pomysł na sklep internetowy.
Konkurencja w niszy rynkowej
To, że nisza rynkowa jest stosunkowo słabo zagospodarowana, nie oznacza, że nie panuje w niej konkurencja. Zapoznaj się z ofertą innych sklepów internetowych, które oferują podobny asortyment. Walkę z konkurencją wygrasz, jeśli czymś się wyróżnisz. Zaproponuj swoim klientom szybkie dostawy, zacznij pisać bloga z przydatnymi poradami, postaw na miłą, kompetentną obsługę. Czasem wystarczą drobiazgi, które nic nie kosztują, żeby zaskarbić sobie sympatię konsumentów i sprawić, że zostaną stałymi klientami sklepu.
Oczywiście kluczem do sukcesu w e-commerce jest nastawienie na klienta, poznanie jego potrzeb i personalizacja przekazu. Wykorzystaj różne metody, żeby zbierać informacje o osobach, które robią zakupy w Twoim sklepie internetowym, zachęcaj je do zapisania się na newslettera, do wypełniania różnego rodzaju ankiet. Dzięki temu lepiej określisz grupę docelową, a prowadzenie skutecznych działań marketingowych stanie się dużo łatwiejsze.
Sklep internetowy – dobry pomysł na biznes?
Ponieważ na rynku usług tego typu panuje bardzo duża konkurencja, warto się zastanowić, czy otwieranie sklepu internetowego nadal jest dobrym rozwiązaniem. Na pewno branża e-commerce będzie się nadal rozwijać i to w szybkim tempie. Obecnie jednak trzeba mieć naprawdę dobry pomysł, żeby przebić się w tej dziedzinie. Innym rozwiązaniem jest połączenie sklepu stacjonarnego i internetowego, a także sprzedaży w serwisach aukcyjnych. Wykorzystanie kilku różnych kanałów ułatwia dotarcie do klienta.
Jak zwykle największym problemem są finanse. Sklep internetowy łatwiej otworzyć niż stacjonarny przede wszystkim ze względu na mniejsze inwestycje, których to wymaga. Pod tym względem usługi internetowe są korzystną branżą dla początkujących przedsiębiorców, którzy dysponują niedużymi środkami i często mają ograniczony dostęp do źródeł finansowania takich jak kredyty bankowe. Warto zatem wziąć pod uwagę sklep internetowy jako pomysł na biznes.