WMS to coś więcej, niż zwykłe oprogramowanie. To przede wszystkim funkcjonalne narzędzie, które zapewnia użytkownikowi pełną kontrolę nad aktualnymi stanami magazynowymi. Aby tak się stało, konieczne jest wdrożenie aplikacji o kilku ciekawych cechach. Tak naprawdę są to idealne cechy każdego WMS-u.
Wielopłaszczyznowość działania
Idealnie funkcjonujący WMS to system, który działa jednocześnie na wielu różnych platformach sprzętowych. Użytkownik może z niego korzystać zarówno za pośrednictwem centralnego komputera zawierającego bazę danych, a także z wykorzystaniem laptopów, tabletów, smartfonów i wielu urządzeń odczytujących.
Dobrze działający system WMS powinien doskonale sprawdzać się na wielu różnych platformach sprzętowych i to nawet wówczas, gdy pracują pod kontrolą dość starych systemów operacyjnych. Może się np. okazać, że konieczne będzie stworzenie sieci w oparciu o urządzenia pracujące na starych wersjach Win, Androidzie i np. najnowszym iOS-ie.
Szybkość działania
Skutecznie pracujący System wms powinien przede wszystkim działać w czasie rzeczywistym. Oznacza to, że – dla przykładu – zmiany wprowadzone przez magazyniera na terenie magazynu A, powinny być od razu widoczne na komputerze centralnym, obsługującym bazę danych. Płynność przekazywania danych jest w systemach WMS absolutną podstawą!
Co więcej, każda zmiana powinna być podparta określonym dokumentem księgowym. Jeśli magazynier przekazuje towar klientowi lub kontrahentowi, to wydanie na zewnątrz musi być zdefiniowane za pomocą określonego (cyfrowego) dokumentu. Dopiero na tej podstawie można powiązać zmianę z określonym podmiotem, a co za tym idzie – poprawnie ją zaksięgować.
Przejrzystość działania
Wadą wielu systemów WMS jest ich źle skonstruowany interfejs, który w praktyce znacząco utrudnia korzystanie z tych narzędzi. Problemy mają tu zwłaszcza osoby, które nie mają zbyt dużego doświadczenia w obsłudze takich rozwiązań.
I właśnie dlatego idealnie działający system WMS powinien funkcjonować szybko, sprawnie, wydajnie i przede wszystkim być łatwy w obsłudze. System działający w sposób błędny nie jest żadnym wsparciem dla posiadającej go firmy.